Verkoopsignalen en hoe er (niet) mee om te gaan

Door mijn toenemende irritatie hoe winkelpersoneel wel of niet omgaat met klanten besloot ik maar weer eens hierover iets te zeggen (of schrijven in dit geval).

Al enige tijd is het zo bij de tankstations dat je geattendeerd wordt op een aanbieding van de dag of week en dat varieert dan van Marsen, Twixen, kaugommetjes of andere dikmakende of ademverfrissende artikelen. Op zich een slimme zet van de pomphouder en zijn franchisegever want de mensen staan nu eenmaal toch al met een portomonnee in de hand en ach, wat is nu leuker dan een aanbieding scoren om jezelf weer mee vol te proppen.De slimme zet blijft de intentie, maar mijnheer de pomphouder, leidt uw mensen wat beter op om dit aan de man te brengen. Heel goed gedaan dat bij iedere klant de aanbieding vermeld wordt, maar probeer geen hardsellers te maken van iemand die achter de kassa staat (no offence).

Hoe vaak is het mij niet overkomen dat er vriendelijk wordt gevraagd: “aanbieding van de dag erbij? lekkere kauwgom” waarop ik dan nee antwoord en vervolgens wordt er gezegd: “echt niet, ze zijn heel lekker hoor”, waarop je dan nog eens nee zegt en dan komt de uitsmijter: “het is maar 1 euro hoor” en dan begint mijn bloed dus te koken. Ik wil niet 3 keer nee moeten roepen als ik iets niet wil. Als ik behoefte heb aan die kauwgom dan neem ik die zelf wel, aanbieding of niet.

Allemaal leuk en aardig om te mopperen hoe het niet moet zonder te zeggen hoe het dan wel moet. Fair enough, daar komt mijn idee dan.

1. Schat je klant in op het moment dat ie binnenkomt. Is het iemand die erg op zijn/haar uiterlijk is die wil vast ook wel een frisse adem hebben, succes gegarandeerd.

2. Als iemand met een benzinepas van de leasemaatschappij komt en niets anders heeft gekocht waarvoor hij/zij zijn eigen portomonnee moet trekken, ga er dan maar vanuit dat die dan ook geen zin heeft in die aanbieding.

3. Als iemand nee zegt tegen de aanbieding ga dan geen persoonlijke vragen stellen zoals: “u houdt niet van chocolade?” dat gaat je dus geen moer aan.
Als je toch al wilt aandringen, stel dan een open vraag zoals: “wat zou u vinden van een lekker kauwgompje voor in de auto?” Je krijgt dan meteen een helder antwoord waarop je bijna niet meer op door hoeft te gaan. Antwoord kan zijn: ik heb nog, ik hou niet van kauwgom of ja lekker. Allemaal duidelijke en heldere antwoorden zodat je meteen weet of aandringen wel of niet zal helpen.

Goed genoeg over hoe een leuk idee doorgeschoten is en nu iets over winkelpersoneel die wellicht wat meer geschoold moet worden om omzet binnen te trekken als de kans zich voordoet.

Net was ik bij een CD-winkel om de Blu Ray versie van Avatar te halen en wat denk je uiteraard uitverkocht. Naast de display (waar overigens wel nog de gewone versie stond) was er ook een briefje bij met de tekst: “KOOP NU AVATAR OP BLU RAY EN ONTVANG 10,- KORTING OP EEN ANDERE BLU RAY DISC” Ik dacht, kat in het bakkie, leuk nog een schijfje er bij scoren.

Loop je met dat briefje in de hand om te vragen of ze nog op voorraad zijn,  wordt er laconiek nee geroepen en iets gemompeld over schuld van de vulcaan of iets dergelijks. En ze lieten me weer gaan.

Wat had ik gedaan? Meneer, als u van deze aanbieding gebruik wenst te maken, kunt u alvast uw aanbiedings Blu Ray DVD uitkiezen, het geheel afrekenen en wij zorgen er voor dat dinsdag of woensdag een exemplaar voor u klaarligt. Omzet is binnen, klant is tevreden en klaar is kees.

Dus mijnheer de pomphouder, praat eens met de mensen van de CD-winkel,  wellicht kunnen jullie van elkaar leren hoe het wel of niet moet.

Morgen maar eens kijken of we weer leuke voorbeelden tegenkomen en of ik zelf kan laten zien hoe het wel moet bij mijn eigen klanten.

Geniet van de zon en laat je niet gek maken door de winkels en haar personeel 😀

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: